Konsep Menghayati Tetamu Allah
MENGHAYATI KONSEP DHUYUFUR-RAHMAN (TETAMU ALLAH)
ADALAH amat penting kepada setiap jemaah haji dan umrah memamahi konsep dhuyufur-rahman atau tetamu Alllah Taala. Kefahaman ini penting supaya boleh mendorong setiap jemaah itu dapat memghayati dan seterus bersungguh-sungguh dalam peribadatan di Tanah Haram. Sekaligus memberi manafaat dan menghadirkan cita-cita yang mahukan keberkatan, kerahmatan, keredhaan dan hidayah dari Allah Taala.
Sehubungan itu, di bawah ini dinyatakan tentang konsep tersebut:
1) Menyedari sebagai dhuyufur-rahman
(Tetamu Allah) dan memahaminya
Kemuncak kehidupan manusia di atas muka bumi ini ialah apabila menjadi dhuyufur-rahman (tetamu) Allah S.W.T., iaitu mengunjungi Baitullah al-Haram dengan melaksanakan Ibadah Haji mahupun Umrah. Terlalu banyak kelebihan atau keistimewaannya yang Allah S.W.T. kurniakan kepada mereka yang menyahut seruan menjadi tetamu-Nya. Allah S.W.T. berfirman:
Terjemahannya: "Dan serukanlah umat manusia untuk
mengerjakan Ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan
berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang
datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh (27). Supaya
mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta
memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana
pengurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan
korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang
korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin". (Surah al-Hajj, 22:27-28)
Pengesahan mereka yang hadir ke tanah suci Makkah, disebut sebagai
tetamu Allah telah disebut oleh Baginda S.A.W. dalam sebuah hadis yang
diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.Anhu. Rasulullah S.A.W. bersabda:
الحجاج والعمار وفود الله إندعوه أجابهم وإن استغفروه غفرلهم وفدالله
ثلاثه الحاج والمعتمر والغا زي
Terjemahannya: "Orang yang menunaikan haji dan umrah adalah
tetamu Allah S.W.T. Apabila mereka memohon kepada-Nya, pasti diperkenankan. Dan
apabila mereka memohon keampunan kepada-Nya, pasti diampunkan. Tetamu Allah ada
tiga, orang yang menunaikan haji, orang yang menunaikan umrah dan orang yang
berperang fisabillah".
(Riwayat Nasai', Ibn Hibban, dan Hakim)
2) Mengetahui dan memahami larangan khas tanah haram.
Sudah
menjadi ketentuan syariat, kepada mereka yang datang ke tanah suci Makkah perlu
mematuhi segala perkara yang diharamkan melakukannya sepanjang berada di bumi
pilihan Allah Taala ini. Ini berasaskan kepada hadis Nabi s.a.w. yang
disampaikan oleh baginda sebaik sahaja selesai menjalankan perintah Allah Taala
untuk menakluki Kota Makkah pada 8 hijrah.
Terjemahannya: "Rasulullah bersabda sempena pembukaan kota
suci makkah pada tahun 8 hijrah yang bermaksud: “Sesungguhnya negeri ini
(Makkah), Allah telah menjadikannya tanah haram (bumi yang dimuliakan) pada
hari dia menciptakan langit dan bumi. Maka ia (Makkah), menjadi mulia dengan
kehormatan Allah sehingga hari kiamat. Maka sesungguhnya tidak dibenarkan
berperang di dalamnya kepada sesiapa sebelumku. Aku juga tidak dibenarkan
melainkan dalam masa beberapa ketika sahaja pada siang hari (hari pembukaan
Kota Makkah). Dia (Makkah) menjadi tanah haram dengan kehormatan Allah,
sehingga hari kiamat, tidak boleh memotong tumbuh-tumbuhan, tidak boleh
menangkap binatang buruan, tidak boleh mengutip barang yang tercicir melainkan
orang yang mahu mengisytiharkannya kepada orang ramai dan tidak boleh mencabut
rumputnya…”
(Daripada Ibn Abbas r.a, Riwayat Muslim)
3) Memahami atau tidak konsep bekalan
takwa.
Antara
keperluan jemaah haji sebelum hadir ke tanah suci Makkah ialah membentuk akhlak
yang mulia iaitu menyingkir semua sifat-sifat keji dan mengamalkan sifat-sifat
terpuji di samping melaksanakan segala kewajiban dengan sempurna. Pendekata,
seorang jemaah haji itu sudah ada bekalan takwa sebelum datang menunaikan
fardhu haji,
Terjemahannya: "...dan hendaklah kamu membawa bekal dengan
cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari
keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang
berakal (yang dapat memikir dan memahaminya)".
(Surah al-Baqarah, 2:197)
4) Memahami Syarat-syarat Haji Mabrur
Para
fuqaha telah menggariskan beberapa syarat untuk seseorang peroleh haji mabrur.
Berikut syarat-syarat:
Sebelum
menunaikan fardhu haji
a) Berniat menunaikan fardhu haji kerana Allah
Taala.
Firman Allah Taala: Terjemahannya: "Dan sempurnakan haji dan umrah kerana Allah Taala". (Surah al-Baqarah, 196)
Firman Allah Taala: Terjemahannya: "Dan sempurnakan haji dan umrah kerana Allah Taala". (Surah al-Baqarah, 196)
b) Wang haji dengan harta yang halal.
c) Membawa bekalan takwa.
Sedang
menunaikan fardhu haji.
a) Patuhi larangan khusus ketika mengerjakan
haji. Firman Allah Taala:
Terjemahannya: "Haji adalah beberapa bulan yang dimalklumi
, barangsiapa menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka
tidak boleh rafats, berbuat fasiq dan berbantah-bantahan di dalam masa
mengerjakan haji. Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, nescaya Allah
mengetahuinya. Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah taqwa dan
bertaqwalah kepadaKU hai orang-orang yang berakal”.
(Surah Al-Baqarah, 2:19)
b) Menyempurnakan segala
yang rukun dan wajib haji.
c) Membayar segala dam
ketika menunaikan fardhu haji.
d) Mengelak daripada
melakukan perkara-perkara larangan semasa ihram.
Selepas
menunaikan fardhu haji
a) Mengingati Allah Taala
dan sentiasa bermohon untuk kebaikan dunia dan akhirat serta dijauhi dari
neraka. Allah berfirman:
Terjemahannya:
“Apabila kamu telah menyelesaikan ibadah hajimu, maka berzikirlah
(dengan menyebut Allah), sebagaimana kamu menyebut-menyebut
(membangga-banggakan datuk nenek moyangmu). Maka di antara manusia ada orang yang berdoa: “Ya
Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di
dunia”, dan tiadalah bahagian di akhirat” (Surah Al-Baqarah, 2: 200)
“Dan di antara mereka ada yang berdoa: “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka” (Surah Al-Baqarah, 2:201)
“Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhintunganNya” (Surah Al-Baqarah, 2: 202)
“Dan di antara mereka ada yang berdoa: “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka” (Surah Al-Baqarah, 2:201)
“Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhintunganNya” (Surah Al-Baqarah, 2: 202)
b) Menjauhikan diri
daripada dosa dan kemungkaran
c) Perbanyakan amal soleh
untuk meningkatkan iman dan takwa
d) Memperbaiki diri ke arah
akhlak mulia dan sentiasa menambahkan ilmu.
5) Menguasai ilmu ibadah asas
Sudah menjadi kewajiban kepada jemaah haji untuk menyempurnakan pengetahuan tentang fardhu ain. Iaitu berkaitan at-thoharah (suci lagi menyucikan), kesempurnaan solat, keringanan dalam beribadah ekoran masyaqah, darurah dan sebagainya.
6) Menguasai ilmu haji dengan sempurna
Seorang jemaah haji adalah penting untuk mengetahui ilmu manasik haji dengan baik. Antaranya kemulian-kemulian haji, kelebihan haji, sejarah tanah makkah dan kelebihannya, pelaksanaan ibadah haji dan umrah, rukun-rukunnya, wajib-wajibnya, perihal dam, pergerakan haji dan sebagainya.
Comments
Post a Comment