30 July 2010

Haram haji guna visa umrah

JEDDAH: Menggunakan visa umrah untuk mengerjakan ibadah haji adalah haram, kata ulama terkenal Arab Saudi, Sheikh Abdul Mohsen Al-Obaikan.
“Adalah haram bagi sesiapa yang tiba di negara ini dengan visa umrah untuk tinggal melebihi had yang dibenarkan sehingga musim haji untuk mengerjakan rukun Islam kelima itu,” kata Mohsen kepada akhbar Asharq Al-Awsat.

Beliau yang juga Penasihat Diraja juga berkata, umrah seseorang yang datang ke negara itu untuk melakukan umrah adalah sah tetapi ia akan menjadi haram sekiranya dia tinggal melebihi had yang dibenarkan untuk mengerjakan haji.

“Menurut syariah, tindakan tidak menghormati undang-undang dan peraturan sesebuah negara adalah haram. “Peraturan itu dibuat untuk kebajikan masyarakat Islam dari dalam dan juga luar Arab Saudi,” katanya.

Menurutnya, mereka yang melawat negara itu mesti menggunakan visa untuk tujuan ia dikeluarkan. “Jika mereka diberikan visa untuk melakukan umrah, mereka perlu melakukan ibadah itu dan pulang ke tanah air. Adalah haram jika mereka tunggu untuk melakukan haji,” katanya. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Search This Blog