600 keluarga Saudi terbiar

RIYADH: Persatuan Kebajikan Keluarga Saudi di luar negara (Awasir) melaporkan 598 keluarga Saudi ditinggalkan tanpa perlindungan di negara asing oleh ketua keluarga mereka.
Dalam kenyataan kepada media, Kaunselor Awasir, Ali Al-Hinaki berkata keadaan itu berlaku disebabkan ketua keluarga berkenaan sakit, meninggal dunia, dipenjarakan atau gagal menunaikan tanggungjawab menjaga keluarga mereka.

“Terdapat pasangan yang berkahwin di luar negara menghidap penyakit bahaya seperti Aids, hepatitis dan siflis,” kata Ali. Ali berkata terdapat juga kes membabitkan wanita asing yang berkahwin dengan warga Saudi bagi memperoleh kerakyatan Saudi tetapi tidak berhasrat mengekalkan perkahwinan mereka. “Apabila mereka mendapat kerakyatan Saudi, mereka bercerai dan kemudian mengahwini lelaki dari negara asal mereka.

Kebanyakan lelaki tua warga Saudi yang berkahwin di luar negara pula ditipu bakal isteri atau ejen mencari jodoh semata-mata kerana harta dimiliki mereka.

Menurut Ali, kajian menunjukkan lelaki Saudi sering terpedaya dengan mengahwini wanita yang sudah bersuami atau pelacur. “Lelaki Saudi perlu mengahwini perempuan dari negara mereka sendiri bagi menyelesaikan masalah wanita Saudi yang tidak berkahwin,” ujar Ali lagi. Bulan lalu Awasir mengumumkan cadangan bagi meningkatkan kesedaran lelaki Saudi mengenai kesan negatif jika mereka mengahwini wanita asing. - Agensi

Comments

Popular posts from this blog

Sejarah kaabah dan sekitarnya

HARI NAHAR DAN HARI QARR

TAFSIR IBNU KATHIR BERKAITAN AYAT DALIL SAIE